MUISTIN EROOSIO JA TOISIN NÄKEMINEN
Kuraattorit: Esko Nummelin & Anni Saisto
Mitä on satakuntalainen taide, mitä suomalainen taide. Kuka voidaan nimetä mestariksi, kuka edelläkävijäksi? Ja millä perusteilla? Maurice Halbwachs käytti jo 1920-luvulla kollektiivisen muistin käsitettä. Kyse ei ole metaforasta vaan sosiaalisesta todellisuudesta, jota ryhmät ja instituutiot luovat, välittävät ja pyrkivät ylläpitämään. Menneisyydestä muodostuvat tulkinnat eivät rakennu yksityisen muistamisen varaan. Yksilöllinen muisti on sosiaalisesti rakentunutta ja sellaisena keskinäisen kommunikaation muovaamaa.
Muistin eroosio -näyttelyssä Juhani Tarnan kookkaan Savuja-seinämaalauksen kautta tarkastellaan julkiseen taideteokseen sisältyviä ajallisia kerrostumia ja katsomisen tapoja. Porin teknilliseen oppilaitokseen vuonna 1966 tilattu, modernisoituvaa teollisuuskaupunkia kuvaava Savuja on konservoitu Tiedepuiston remontin yhteydessä ja se asetetaan esille Porin taidemuseoon kevätkaudeksi 2017 ennen kuin se ripustetaan uudistettuihin Tiedepuiston tiloihin. Teos kuuluu Porin kaupungin taidekokoelmaan.
Avoin taidevarasto
Täysin toisenlainen näkökulma taidekokoelmiin syntyy yleisölle avoimessa, ilmeeltään uudistuneessa taidevarastossa. Siellä kotimaisten ja ulkomaisten taiteilijoiden maalaukset sekä kookkaat veistokset ja installaatiot eri aikakausilta muodostavat tiiviin kokonaisuuden ilman taidenäyttelyistä tuttua ripustusestetiikkaa. Katsoja pääsee vaeltamaan läpi taiteen aarniometsän, jossa katse ja mieli voivat vaeltaa vapaasti ja kiinnittyä intuitiivisesti kiinnostaviin kohtiin. Samalla yhteiskuntamme kulttuurisen muistin, kokoelmien hoidon käytännöt tulevat näkyviksi.
PEDApiste mahdollistaa osallistumisen:
PEDApiste saa uuden muodon ja oman tilan Hallin avoin varasto – näyttelytilan yhteydessä. PEDApiste on syntynyt ja kehittynyt yleisöjen kiinnostuksesta osallistua, olla mukana ja kommentoida näyttelyiden ja taiteen sisältöjä. Pysyvä, helposti saavutettava ja innostavasti suunniteltu tila palvelee monipuolisesti taidemuseon pedagogista toimintaa. PEDApisteessä työskennellään omaehtoisesti sekä ohjatuilla näyttelykierroksilla ja pajatoiminnassa.
PEDApisteessä voi tutkia, tehdä tai oleskella – tai kaikkia näitä yhdessä. Jokainen näyttely tuo mukanaan uudet sisällöt; tehtävät ja kysymykset myös PEDApisteeseen.