JEAN-CHARLES BLAIS – Maalauksia ja piirustuksia
Porin taidemuseossa avataan perjantaina 2.11. kello18.00 ranskalaisen taiteilijan Jean-Charles Blais’n (s.1956 Nantes) näyttely, joka esittelee hänen uusinta tuotantoaan vuosilta 1987-1990.
Jean-Charles Blais aloitti taiteellisen toimintansa 1970-luvun lopulla toteuttamalla mm. installaatioita, joissa oli mahdollista yhdistellä erilaisia materiaaleja ja kuva-aiheita. Tuo materiaalien yllättävä yhdistely ja uudenlaiset sovellutukset ovat seuranneet mukana hänen 1980-luvun maalauksiinsa. Blais’lle tyypillisin ratkaisu on maalata irtirevittyjen julisteiden tai niiden palasista koottujen yhdistelmien muodostamille maalauspohjille, joita elävöittävät muotojen sattumanvaraisuus ja materiaalien karheus.
Blais’n maalaukset luovat mielikuvan fragmenteista; ne voisivat olla osia suurista seinämaalauksista. Niiden maailma on täynnä latausta, joka syntyy voimakkaiden ja elävien väripintojen sekä usein tummin voimakkain vedoin luonnostellun anonyymin figuurin läsnäolosta. Maalausten figuuritkin ovat luonteeltaan fragmentaarisia: näkyvissä voi olla vain valtava jalka tai päätä vaille oleva ruumis, jotka ovat syntyneet intuitiivisen työskentelyprosessin tuloksena, niitä ei ole etukäteen harkittu tai luonnosteltu.
Blais on eri vaiheissaan käynyt vuoropuhelu modernin taiteen lukuisten traditioiden välillä. Hän ei ole tehnyt sitä niinkään harkittuna eleenä, vaan hyödyntäen, sovittaen ja muuntaen omaa kulttuuriperintöään, päämääränään aina persoonallinen synteesi, joka luo aivan omat, riippumattomat traditionsa. Esim. 1980-luvun alussa hänen lähtökohtanaan oli Malevitsin fauvistiset maalaukset ja niiden jättiläismäiset ja kömpelöt figuurit, jotka näyttävät rakentuvan kartiomaisista kappaleista. Sittemmin monet muutkin modernin taiteen mestarit ovat saaneet antaa oman osuutensa Blais’n maalauksiin samaa uudelleenkierrätyksen menetelmää noudattaen, jolla vanhat julisteet tai mikä muu tahansa materiaali ovat päätyneet maalausten elementeiksi.
Vaikka raskastekoiset figuurit tai niiden osat ovat toistuvat aihe Blais’n maalauksissa, hän itse pitää jokaista teostaan ”itsenäisenä ja yksinäisenä”, jota ei voi liittää mihinkään sarjaan tai ennalta suunniteltuun teemaan. Vastaavasti hiilellä tai pastellilla toteutetut piirustukset, jotka ovat olennainen osa taiteilijan tuotantoa, ovat itsenäisiä töitä. Ne eivät muodosta sarjoja eivätkä ole luonnoksia maalauksiin. Piirustuksilla on oma luonteensa, niiden välityksellä voi kertoa aivan erilaisia tarinoita kuin maalaamalla.
Jean-Charles Blais’n näyttelyyn liittyy julkaisu, jonka on toimittanut Nizzan Matisse -museon johtaja , taidekriitikko Xavier Girard. Julkaisu tuo näyttelylle taustaa esittelemällä taiteilijan tuotantoa Rennes’n Ecole des Beaux Arts’n opiskeluvuosilta tähän hetkeen asti.
Porin jälkeen näyttelyyn kuuluvista piirustuksista kootaan näyttelykokonaisuus Tallinaan Eesti Riiklike Kunstmuuseumiin tammi-helmikuulle 1991. Maalis-toukokuussa näyttely tulee olemaan esillä Tanskassa, Nordjyllands kunstmuseumissa Aalborgissa.
Näyttelyn järjestelyjä ovat tukeneet Association Francaise d’Action Artistique ja Sampo-yhtiöt.
Näyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-29-4
Jean-Charles Blais
Julkaisun toteuttanut: Atelier d`Éditions ”Deux Trois Façons”
Graafinen suunnittelu ja toteutus: Grégoire Gardette ja Xavier Girard
Tekstin yhteydessä julkaistut kuvat: André Morin, François Fernandez, Jacques Hoepffner, Konstantinos Ignatiadis
Kansi: Xavier Girard
Porin taidemuseon julkaisuja 12 / Pori Art Museum Publications 12