Maire Gullichsenin taidesäätiön kokoelma

Maire Gullichsenin taidesäätiön kokoelma sisältää pääosin suomalaista taidetta vuosisadan vaihteesta 1980-luvulle. Teoksia on 537 kappaletta. Magnus Enckellin, Tyko Sallisen, Helene Schjerfbeckin ja Ellen Thesleffin teokset kuuluvat kokoelman vanhimpaan osaan. Ne olivat myös Maire Gullichsenin varhaisimpia hankintoja. Pääpaino on kuitenkin uudemmassa suomalaisessa, etenkin muodon ja värin ilmaisuvoimaa tutkivassa abstraktissa, konkretismista ammentavassa taiteessa. Taidesäätiön kokoelma yhdessä Maire Gullichsenin elämäntyön kanssa on se perusta, jonka viitoittamana Porin taidemuseon nykytaiteeseen painottuva näyttely- ja tutkimustoiminta on muodostunut.

Vapaan taidekoulun opettajien ja oppilaiden teokset muodostavat kokoelman ytimen ja antavat sille selkeän linjan. Vaikka kokoelmaan sisältyy myös teoksia useilta huomattavilta kansainvälisiltä taiteilijoilta Agustín Cárdenasista Victor Vasarelyyn ja Alberto Vianiin, sen varsinainen merkitys on siinä persoonallisessa näkökulmassa, joka painottuu suomalaiseen, lähellä kansainvälisiä taidevirtauksia syntyneeseen 1900-luvun taiteeseen. Ernst Mether-Borgström, Lars-Gunnar Nordström, Harry Kivijärvi, Unto Pusa, Kain Tapper ja Sam Vanni kuuluvat kokoelman keskeisiin taiteilijoihin yhdessä Tor Arnen ja Carolus Enckellin kanssa.

Professori Maire Gullichsen (os. Ahlström) teki merkittävän elämäntyön suomalaisen kuvataiteen, taideteollisuuden ja arkkitehtuurin parissa. Modernismin läpimurto Suomessa liittyi läheisesti taideteollisuusliike Artekin, Vapaan taidekoulun, Nykytaide-yhdistyksen sekä Galerie Artekin toimintaan. Kaikissa näissä organisaatioissa oli käynnistävänä voimana, ideoijana ja käytännön toimijana Maire Gullichsen.

Vuonna 1935 Maire Gullichsen perusti Aino ja Alvar Aallon kanssa Aallon huonekaluja myyvän Artekin. Liikkeen ideana oli yhdistää taide, tekniikka ja tiede. Sen mukaisesti Artekin tiloissa järjestettiin myös taidenäyttelyitä. Samana vuonna aloitti toimintansa Vapaa taidekoulu, jota Maire Gullichsen oli perustamassa ja jossa hän itsekin opiskeli. Se edusti kansainvälisistä yhteyksistä virikkeitä saavaa modernin taiteen opinahjoa.

Maire ja Harry Gullichsenin yhteistyö Aino ja Alvar Aallon kanssa tuotti eräitä tunnetuimpia modernin suomalaisen arkkitehtuurin ja taideteollisuuden edustajia: mm. Villa Mairea, Gullichsenien koti ja edustuspaikka Noormarkussa (1939), Ahlström-yhtiön teollisuus- ja asuinrakennukset Sunilassa, Varkaudessa ja Kauttualla, Savoy-maljakko sekä monet muut yhä tuotannossa olevat lasiesineet.

Vuonna 1939 perustetun Nykytaide r.y.:n puitteissa Maire Gullichsen oli järjestämässä useita ajankohtaisen kansainvälisen taiteen näyttelyitä Helsingissä. Ratkaisevasti abstraktin ja erityisesti konstruktivistisen taiteen läpimurtoon Suomessa vaikutti vuonna 1952 järjestetty Klar Form -näyttely, sekä vuodesta 1950 lähtien toimineen Galerie Artekin näyttelyt.

Maire Gullichsen oli 1960-luvulta lähtien aktiivisesti mukana hankkeessa modernin taiteen museon perustamiseksi Poriin. Vuonna 1981 toimintansa aloittanut Porin taidemuseo sai haltuunsa Maire Gullichsenin nimeä kantavan taidesäätiön suomalaisen taiteen kokoelman. Maire Gullichsenille myönnettiin professorin arvonimi vuonna 1981.